Last van Corona-stress? Zo gebruik je agitatie in je voordeel!

Klim jij ook tegen de muren op? Maken de Coronamaatregelen dat je jouw leven niet normaal  kunt leiden? Kun je niet wachten tot je weer normaal naar je werk, de winkelstraat of een feestje kunt? Zit je regelmatig te stuiteren van onrust door nieuws over nieuwe mutaties, de stortvloed aan conflicterende opinies en de angst voor nieuwe golven?

Ik zelf in ieder geval wel! Ik heb mijn jaarplanning voor groepsevenementen sinds half december al 2 keer moeten herzien. En niemand die op dit moment kan zeggen of de huidige planning wél door kan gaan.

Natuurlijk heeft niemand van ons in zijn eentje de ‘pandemiewaarheid’ in pacht. En menselijke fouten kunnen door iedereen, ook opinieleiders, medici en beleidsmakers, gemaakt worden. Dit maakt de agitatie er echter niet minder om.

Ik zou geen goede coach voor anderen zijn als ik de schat niet zou zoeken in het gedwongen leren omgaan met deze onrust. Die schat is zeker te vinden: lees hier hoe je agitatie in je voordeel kunt gebruiken!

Natuurlijk waarschuwingssysteem

Josselien Janssens, Advanced Eponaquest Instructor, Master Herder Instructor, Medicine Horse Way Master Instructor, opleider in de paardencoaching-methode van Linda Kohanov.

Iedereen wordt geraakt door de Coronamaatregelen, daarom is de emotie Agitatie collectief heel erg voelbaar. Onprettig voelende emoties als Agitatie zijn onderdeel van onze intuïtie, ons natuurlijk waarschuwingssysteem voor gevaar.

Niet voor niets is het woord emotie afgeleid van het Latijnse ’emovare’ dat ‘in beweging zetten’ betekent. Onprettige emoties maken dat je actie gaat ondernemen om risico te verkleinen en je welzijn te vergroten.

Prettig voelende emoties vertellen je daarentegen dat er iets goed gaat. Die zorgen dat je acties gericht zijn op vasthouden en vermeerderen van het goede dat er is.

Incongruentie-radar

Irritatie, kribbigheid, onrust, ongeduld, prikkelbaarheid, iebeligheid, zenuwachtigheid en chagrijnigheid zijn allemaal vormen van de emotie Agitatie.

Agitatie komt je vertellen dat er “iets” aan de hand is waar je “iets” aan moet doen! Wat dat is, kun je alleen ontdekken door te gaan onderzoeken wat er onder dit gevoel zit. Je kunt Agitatie namelijk zien als je natuurlijke ‘incongruentie-radar’.

We voelen Agitatie wanneer we bezig zijn andere niet-prettige gevoelens – bijvoorbeeld angst, kwetbaarheid, frustratie, verdriet, teleurstelling, afgunst of kwaadheid – te onderdrukken. Of wanneer anderen in onze omgeving innerlijk aan het worstelen zijn met zulke emoties en dat niet aan de buitenkant tonen.

De kunst, wanneer je agitatie voelt, is om een time-out te nemen en deze vragen te beantwoorden:

  1. Wat voel ik nu werkelijk? Wat is de emotie die onder mijn onrust zit?
  2. Is het iets van mezelf, of van iemand in mijn omgeving? Of speelt dit allebei?
  3. Wat wil er duidelijk worden?

Schatzoeken

Je kent wel die spannende avonturenfilms waarin de hoofdrolspelers allerlei zware beproevingen ondergaan waarna ze eindelijk terugkeren met een grote schat. Duidelijkheid laten ontstaan in jezelf, vanuit agitatie, is hiermee vergelijkbaar.

In het begin van deze “schatzoektocht” moet je helemaal durven accepteren dat wat je voelt écht niet prettig is. Dat is het moeilijkste stuk! Veel mensen zijn zo bang voor het voelen van onprettige emoties dat ze in de agitatie blijven hangen. Dat zorgt voor onnodige extra onrust. Het gevoel zelf is het probleem niet: dat komt je WAARSCHUWEN voor het échte probleem en je laten zien hoe je daar uit kunt komen.

Zodra dat accepteren ook maar een beetje lukt komen de inzichten al. Daar kunnen zowel meevallers als onprettige bij zitten. Bewust proberen te begrijpen wat je voelt geeft je een steeds duidelijker plaatje. Dat heb je nodig om de weg vooruit te zien en te weten welke stappen je kunt nemen om de kwaliteit van je leven te vergroten. En dát is de schat.

Kwetsbaarheid

Agitatie en kwetsbaarheid gaan vaak hand in hand. Kwetsbaarheid is een vorm van angst, die in een crisis als deze heel veel gevoeld wordt, en door middel van agitatie wordt onderdrukt. We voelen ons nou eenmaal liever sterk dan zwak!

Je voelt je immers aan de buitenkant kort even wat sterker, wanneer je boos ageert tegen leiders, maatregelen en omstandigheden. Wanneer je accepteert dat we allemaal even kwetsbaar zijn voor de impact die het Coronavirus op onze maatschappij en manier van leven heeft voel je je juist éérst even zwak.

Kwetsbaarheid is de emotie die komt vertellen dat er veranderingen zijn in je omgeving waardoor je niet automatisch door kunt gaan met leven en werken zoals je gewend bent. Je moet uit je comfortzone om nieuwe kansen aan te boren. De meest succesvolle personen slagen erin om in moeilijke tijden hun kwetsbaarheid te accepteren zónder direct in een vlucht- of vechtreflex te schieten.

Zo lang je bezig bent je bewustzijn van je kwetsbaarheid te onderdrukken, ben je incongruent, en dus geagiteerd. Het accepteren van dat rotgevoel van kwetsbaarheid zorgt dat deze emotie je als het ware op kan schudden. Dit helpt je de ‘kramp’ van agitatie en angst los te laten. Dan pas kun je alle mogelijkheden zien en nieuwe creativiteit aanboren. Dit blogje is een voorbeeld van wat dit proces kan opleveren…

Het gevoel van kwetsbaarheid accepteren, vergroot steeds je vermogen om voor jezelf en je geliefden te zorgen. Ook in een moeilijke situatie. Hoe beter je wordt in het toelaten van kwetsbaarheid, hoe duurzaam sterker je dus wordt!

Josselien Janssens
Trainer-coach Leiderschap, Teambuilding, Persoonlijke groei
Advanced Eponaquest Instructor
Master Herder Instructor
Medicine Horse Way Master Instuctor

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *